Du er her

Skanska i Norge

Her finner du informasjon om ledige stillinger, boliger til salgs, våre prosjekter, kontakter og annen informasjon om Skanska i Norge

Lukk

Mindfulness - arbeidsredskap for ro

Vil du forbedre konsentrasjonsevnen og bli mer effektiv? Da synes Carin og Karin at du skal teste mindfulness. Det er ikke noe juks, men et redskap også for næringslivet.

Tekst: Anna-Maria Stawreberg Foto: Magnus Liam Karlsson

 

Vi har alle hørt ordet. Sett selvhjelpsbøkene. Men mange av oss kan sikkert ikke forklare hva mindfulness betyr. Her kommer en forklaring. Mindfulness er egentlig ikke det minste uklart. Det handler om mental trening blandet med sunn fornuft. Og det har du allerede i deg. Du blir født med evnen til å leve i nuet. Du har en evne til å fokusere på hva du skal gjøre videre uten å bli distrahert av andre tanker som forstyrrer din oppmerksomhet.

Selv om mindfulness er en gammel buddhistisk tenkemåte som handler om å trene evnen til å rette oppmerksomheten mot nuet og omverdenen, er det noe som vi i den vestlige verden har stor nytte av i dag i 2015.

- Jeg vil påstå at man i dag har større nytte enn noensinne av mindfulness, sier Karin Otterbjörk, konsulent og sammen med Carin Frödeberg grunnlegger av Corporate Mind.

Karin och Carin har begge erfaring fra næringslivet innen lederskap, salg, utdanning og HR-området før de traff hverandre. De har begge tatt utdanning innen mindfulness og sett hvilket effektivt redskap det er. Derfor bestemte de seg for noen år siden for å kombinere lederskapsutdanning med læren om mindfulness.

- Det har skjedd noe innen arbeidslivet de siste to årene. Vi bruker teknikk på en måte som beviselig påvirker hjernen vår, vi har mistet evnen til å fokusere og utfører våre arbeidsoppgaver på en svært oppsplittet måte, vi holder styr på e-post og sms samtidig som vi forsøker å arbeide. Nullstillingen har forsvunnet fullstendig og hjernen får aldri hvile seg, sier Carin Frödeberg.

Carin og Karin tar utgangspunkt i hjerneforskning når de foreleser om mindfulness, fra vitenskapelige undersøkelser som viser at mindfulness kan ha positive effekter på hjernen.

- Enkelt uttrykt handler det om en mental treningsform som man drar nytte av hele livet, både hjemme og på jobb. Mindfulness-teknikken roer ned kroppens limbiske system - et system i hjernen med funksjoner som minne og følelser, og vi reagerer ikke like kraftig på stress og trøtthet, forklarer Karin Otterbjörk.

Mindfulness hjelper oss med å ta et mentalt steg tilbake og handle konstruktivt. Gjennom mindfulness får vi også hjelp med å rette fokuset mot det som må endres og dermed unngå å bruke energi på uvesentligheter eller på det som ikke kan endres.

På sine forelesninger lærer de bort enkle regler. Å slå av mobiltelefonen noen ganger i løpet av dagen er én av dem. Å sjekke e-posten kun på bestemte tidspunkter er en annen. Andre ting, som aksept, evnen til å akseptere det som ikke går an å gjøre noe med, er litt vanskeligere.

- Men man har lært seg at man vinner mye, sier Carin Frödeberg

10 måter som mindfulness endrer effektiviteten på:

 

1. Sjekk e-posten kun på bestemte tidspunkter hver dag.

2. Bruk et stille rom for oppgaver som krever ekstra fokus.

3. Ha møtedisiplin. Lag en agenda og sørg for at deltakerne vet hvordan de skal forberede seg.

4. Innse viktigheten av mikropauser og avbrekk. Hjernen trenger hvile.

5. Tilpass arbeidet etter din personlige døgnrytme og legg opp arbeidsoppgavene etter den.

6. Glem multitasking. Det finnes ikke en eneste undersøkelse som viser at multitasking er mer effektivt enn å gjøre én ting om gangen. 

7. Tren deg i aksept. Bruk energi på det du kan forandre.

8. Øv deg med hjelp av en app i mindfulness eller en egen øvelse.

9. Glem jobben når du kommer hjem. Det går, men krever øvelse. Riktig fokus på det du gjør her og nå.

10. Lag en impulsliste hvor du skriver ned ting som dukker opp i hjernen utover det som står på din "å gjøre liste". Ta tak i den når du er ferdig med det du gjør akkurat nå.

Dette er mindfulness

Mindfulness handler om å være i nuet, å ha riktig fokus på det du gjør akkurat nå. Det gjør deg mer effektiv. Mindfulness er også en teknikk for å fokusere på det du kan forandre, og ikke på det du ikke kan gjøre noe med. Tips: Det finnes mange apper som du kan bruke og som du kan øve deg på.