Du er her

Her finner du informasjon om ledige stillinger, boliger til salgs, våre prosjekter, kontakter og annen informasjon om Skanska i Norge

Lukk

15.12.2016 08:00 CET

Skanska bygger boliger på bryggekanten i Bergen

Skanska har kjøpt tomten Dikkedokken i Bergen, og planlegger å utvikle området med både bolig og næring. Samtidig skal sjøen og Dokken gjøres mer tilgjengelig for publikum.

Dikkedokken_Bergen

Bo på bryggekanten
- Vi er veldig fornøyde med kjøpet av denne tomten. Dette er selve indrefileten i Bergen: rett ved sjøen, sydvest vendt med gode solforhold, Nordnesparken, USF med flere kulturtilbud og Akvariet er i umiddelbar nærhet. I tillegg ligger den i kort gangavstand til sentrum, sier Stein Morten Lillestrøm, Regiondirektør Skanska Eiendomsutvikling.

Et område med fantastisk potensiale
Tomten Dikkedokken ligger på Sydsiden av Nordnes i et område som nå er under transformasjon fra tradisjonell industri til en moderne bydel med bolig, handel, kultur og kontor. Skanska planlegger å åpne opp kaiområdet og Dokken for publikum.

- Dokken er et viktig kulturminne i Bergen, og vi ønsker å gjøre den mer tilgjengelig for alle. Området har et stort potensiale for å bli et nytt tur- og oppholdsområde for bergenserne. Vi skal oppgradere og blant annet bygge promenade langs kaifronten og en ny bru over Dokken, fortsetter Lillestrøm.

1450 boliger og 17 500 BTA næring hittil i år
Skanska Eiendomsutvikling har en strategi å øke porteføljen av utviklingseiendommer for bolig og næringsformål i først og fremst Oslo, Bergen og Trondheim.

- Med dette kjøpet har vi hittil i år investert i utviklingseiendommer som samlet gir cirka 1450 boliger og 17 500 BTA næring. Kjøpet av Dikkedokken befester vår posisjon som en betydelig eiendomsutvikler i Bergen, og vi er stadig på utkikk etter sentrale tomter for bolig og næring. Denne satsingen utløser samtidig et behov for å ansette flere i regionen, og vi er ute etter kompetente prosjekt- og eiendomsutviklere, sier påtroppende Konserndirektør for eiendomsutvikling i Skanska, Thorbjørn Brevik.

For mer informasjon, kontakt:
Stein Morten Lillestrøm, Regiondirektør Skanska Eiendomsutvikling: 98 21 01 99
Thorbjørn Brevik, Konserndirektør Skanska Eiendomsutvikling: 93 44 44 89

Om Skanska: Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 43.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA.