Verdens største sikkerhetskampanje: Skanskas sikkerhetsuke 2015

Pressemelding 18.05.2015 08.00 CET

I dag samler nærmere 260 000 personer seg i arbeidet for sikkerhet. 18.-24. mai arrangeres verdens største globale sikkerhetskampanje i Skanska for 58 000 egne ansatte og mer enn 200 000 ansatte hos underentreprenører og samarbeidspartnere. På mer enn 10 000 bygg- og anleggsplasser vies ekstra oppmerksomhet til sikkert arbeid i alle ledd av produksjon og planlegging.

Vi må planlegge for livet - vi har ingen å miste, sier adm. dir. i Skanska Norge, Ståle Rød

Tema for den ellevte sikkerhetsuka er planlegging for å fjerne de seks dødsrisikoene fra alle Skanskas prosjekter. For å ivareta vår egen og andres sikkerhet, må hele organisasjonen jobbe systematisk med å fjerne, begrense og beskytte oss mot de mest kritiske risikoene vi utsettes for på våre prosjekter. Dette må gjøres i alle faser av et prosjekt.

Grovt sett er det seks kritiske risikoer som tar livet av mennesker på bygge- og anleggsplasser. I Skanska kaller vi dem de seks dødsrisikoene.

De seks dødsrisikoene er:

• konflikt menneske maskin
  • fall fra høyde
  • fallende gjenstand (løfteoperasjoner)
  • konstruksjonssvikt
  • elektrisk spenning
  • eksplosjon

- Sikkerhet går foran alt i Skanska. Arbeidet med sikkerhet kan aldri hvile, men for å markere betydningen av temaet vier vi en årlig uke med ekstra oppmerksomhet til sikkerhet. Vi har et enormt fokus på å minimere dødsrisikoer på våre prosjekter. Derfor har nettopp planlegging for å fjerne de såkalte seks dødsrisikoene blitt valgt som tema for årets sikkerhetsuke. Vi må planlegge for livet, vi har ingen å miste, sier adm.dir. i Skanska Norge, Ståle Rød.

På mer enn 100 prosjekter og kontorer rundt om i Norge vil markeringen av årets sikkerhetsuke sette sitt preg, i form av arrangementer, øvelser og oppgaver. Blant aktivitetene som gjennomføres i løpet av Sikkerhetsuka inngår beredskapsøvelser, sikkerhetssamtaler, hundretalls sikkerhetsinspeksjoner, gjennomføring av sikker jobbanalyse (SJA), omfattende kursvirksomhet og diskusjoner om sikkerhet. Media kan ta kontakt med Skanskas representanter sentralt eller lokalt for å følge ukas arrangementer.

Om Skanska:
Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 58.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Skanska Norge AS:
Administrerende direktør, Ståle Rød, tlf 92 85 14 18