Skanska introduserer nye kontraktskrav

Pressemelding 18.05.2015 08.15 CET

Skanska gjennomfører fra 18.mai vår 11. globale sikkerhetsuke, hvor vi fokuserer på hvordan vi håndterer dødsrisiko i bransjen. I den anledning innfører Skanska Norge krav om automatisk klemstoppsystem på alle selvgående bom- og knekkarmslifter som skal benyttes i selskapets virksomhet. Dette er et av flere tiltak for å forebygge alvorlige ulykker i forbindelse med bruk av lift.

Skanska introduserer krav om automatisk klemstoppsystem på alle selvgående bom- og knekkarmslifter

- Skanska tar fortløpende inn det nye kravet i nye kontrakter, og fra 01.08.2015 vil det være et absolutt krav om automatisk klemstoppsystem på de nevnte typer lifter, også på eksisterende kontrakter, sier administrerende direktør Ståle Rød.

Skanskas datterselskap UCO har nå montert elektronisk klemsikring på alle sine bom- og knekkarmslifter. Det omfatter så langt ca. 70 lifter.

-Hele bransjen er blitt utfordret i forbindelse med tragiske klemulykker knyttet til liftbruk i tunnel. Som et forebyggende tiltak, har vi nå montert elektronisk klemsikring på alle våre bom- og knekkarmslifter, sier administrerende direktør i UCO Jostein Stormo.

Dette betyr at kurven er utstyrt med en trykkfølsom list i forkant av manøverpanelet. Dersom denne listen utsettes for press, aktiveres nødstopp og motoren stopper. Samtidig aktiveres sirene, slik at kollegaer blir varslet.

Om Skanska:
Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 58.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Skanska Norge AS:
Administrerende direktør, Ståle Rød, tlf 92 85 14 18