Skanska utvider Norsk Maritimt Kompetansesenter

Pressemelding 19.10.2015 06.30 CET

Skanska har signert kontrakt med NMK Eiendom AS om utvidelse av Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund. Kontrakten har en verdi på 239 millioner, og inngår i Skanskas ordrereserve for Q4 2015.

Skanska utvider Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund. (Fotomontasje ved Sandbakk & Pettersen Arkitekter AS)

Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK) er en av Norges viktigste kompetansemiljøer for de maritime og marine bransjene. I dag utgjør NMK sitt samlede areal ca 24.000 m2, og huser flere av de viktigste aktørene i den maritime klyngen. Med det nye tilbygget som Skanska skal utvikle og realisere i et totalentreprise, tar NMK et viktig skritt i retning av å bli et verdensledende maritimt senter.

-Vi synes det er utrolig spennende å få være med og utvikle et så viktig kompetansemiljø som NMK. Nå ser vi frem til å komme i gang med prosjektet, og gleder oss til å overlevere et bygg som skaper verdier for den maritime og marine sektoren i Norge, sier Trond Krogstadmo, regiondirektør i Bygg Trondheim for Skanska.

Bygget som Skanska skal realisere er et tilbygg til dagens eksisterende kompetansesenter. Tilbygget vil utgjøre 15.000 m2 BTA fordelt på syv etasjer pluss underetasje. I underetasjen og deler av 1. etasje vil Skanska bygge parkeringsanlegg.

-Vi er veldig tilfreds med at vi er kommet til enighet med Skanska om denne totalentreprenør-avtalen, sier daglig leder Kaj B. Westre i NMK Eiendom AS. Han framhever det Skanska står for som kvalitetsleverandør, og ser nå fram til at arbeidet raskt kan igangsettes.

Arbeidene begynner i oktober 2015, og tilbygget vil ha en trinnvis ferdigstillelse. Siste overlevering vil skje i oktober 2017. Kontrakten, som har en verdi på 239 millioner kroner eks. mva., bokføres i Skanskas ordrereserve for Q4 2015.

For mer informasjon fra Skanska, kontakt:
Trond Krogstadmo, regiondirektør Bygg Trondheim, mob: 91515093
Krister Jacobsen, prosjektsjef Bygg Trondheim, mob: 91127442
Benedicte Bratt Jakhelln, kommunikasjonsrådgiver, mob: 98210001

Om Skanska
Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 58.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA.