Skanska bygger næringskvartal i Kristiansand for 386 mill.

Pressemelding 02.11.2015 08.35 CET

Skanska har signert en avtale med Christiansholm Eiendom AS, om realiseringen av Kvartal 32 i Kristiansand sentrum. Kontrakten har en verdi på MNOK 386, og vil inngå i Skanskas ordreinngang for Q4 2015.

Skanska bygger Kvartal 32 i Kristiansand. (Illustrasjon Rambøll og AMB Arkitekter)

Prosjektet Kvartal 32 er et næringsbygg på ca. 29.000 m2 bruttoareal, fordelt på fem etasjer og to underetasjer. Det består av både nybygg og ombygg av eksisterende bygningsmasse. Når Kvartal 32 står ferdig, vil det være tilrettelagt for både kontor-, handel-, hotell- og restaurantvirksomhet.

- Vi gleder oss til å komme i gang med arbeidene på Kvartal 32. Det store, komplekse prosjektet gjør at vi virkelig får nyttiggjort oss av Skanskas brede kompetanse. Ekstra hyggelig synes jeg det er å få bidra til byutvikling i Kristiansand, et område vi lenge har ønsket å være mer synlige i, sier Camilla Krogh, regiondirektør for Bygg Distrikt i Skanska.

Spennende forretninger i bygget
Handelssenteret Kvartal 32 vil tilføre Kristiansand sentrum nye og spennende forretninger, blant annet skal motebutikken ZARA åpne sin femte butikk i Norge her. Også Nordea og Mediehuset Fædrelandsvennen vil bli leietakere i det nye Kvartal 32.

Det er planlagt forretninger i byggets nederste etasjer. På gateplan vil man finne serveringssteder, som i dag, mens kontorer og hotell i hovedsak vil flytte inn i de øverste etasjene. Det planlegges også en parkeringskjeller under bygget som skal kobles til et fremtidig parkeringsanlegg under Torvet.

Kontrakten, som skal løses som en totalentreprise, har en verdi på 386 millioner kroner, og vil bokføres i Skanska Norges ordrereserve for Q4 2015. Arbeidene hadde oppstart i oktober 2015, og prosjektet skal etter planen ferdigstilles i mars 2018.

For mer informasjon fra Skanska, kontakt:
Camilla Krogh, regiondirektør Bygg Distrikt, mob: 98210069
Olav Orthe, distriktssjef DK Agder, mob: 47 90 85 12 29
Benedicte Bratt Jakhelln, kommunikasjonsrådgiver, mob: 98210445

Om Skanska
Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 58.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA.