E134 Skjoldavik – Solheim vant prisen for Årets Anlegg 2015

Pressemelding 09.03.2016 09.15 CET

Vassbakk & Stol-prosjekt gikk helt til topps under årets byggegalla!

Årets Anlegg 2015: E134 Skjoldavik – Solheim

- Dette er helt fantastisk. Det å vinne denne prisen topper alt, uttalte Inge Jan Thorsen, adm. direktør i Vassbakk & Stol, rett etter at det ble klart at E 134 Skjoldavik – Solheim stakk av med førsteprisen i den prestisjefylte kåringen av Årets Anlegg 2015.

Prosjektet vant prisen i konkurranse med flere andre sterke kandidater fra hele landet. I finalen konkurrerte de med to andre prosjekter; Rv. 22 Lillestrøm – Fetsund og E136 Tresfjordbrua i Vestnes i Møre og Romsdal.

Prisen for Årets Anlegg omtales gjerne som en gjennomføringspris hvor alle aspekter blir tillagt stor vekt. Dette omfatter blant annet god byggeskikk/ arkitektur, HMS og miljø, innovasjon og ikke minst samarbeid mellom aktørene i gjennomføringen og kvaliteten på sluttproduktet. Juryen har følgende begrunnelse for at E134 er Norges beste anleggsprosjekt i 2015:

«E134 Skjoldavik - Solheim er et flott og fremtidsrettet veiprosjekt utført med stor omsorg for oppgaven og nærmiljøet. Tekniske utfordringer knyttet til nærliggende bebyggelse, lokalt naturmiljø og næringsvirksomhet er løst på en imponerende måte. Prosjektet gjør en forskjell med tryggere skolevei og regional gjennomgangstrafikk som føres utenfor tettbebyggelsen. Fortløpende dialog og løsningsorienterte parter har bidratt til effektiv produksjon uten uhell med entusiasme og god samhandling mellom partene. Veien kunne tas i bruk fire måneder tidligere enn planlagt og med riktig kvalitet. Et vellykket prosjekt som til fulle tjener sin hensikt.»

E 134 Skjoldavik – Solheim er en del av stamvegen mellom Haugesund og Drammen. Prosjektet omfatter 2,8 km ny veg med midtdeler, samt fem km med sideveger, gang- og sykkelveger, ramper og jordbruksveger. Det er sju bruer i prosjektet. Ei E 134 bru, gang- og sykkelvegbru, bru i toplanskryss samt to bruer til eiendommer. Det er to tunneler, Vikanestunnelen på 370 meter, inkludert 90 meter miljøtunnel, samt Eggjatunnelen på 320 meter.

- Dette prosjektet har blitt gjennomført etter alle kunstens regler. Vi har samarbeidet godt både med byggherre SVV, konsulent ConStrada og Skanska som har vært en viktig underentreprenør. I tillegg har vi hatt en god dialog med naboer og andre interessenter. Mange har bidratt, så dette er en pris som mange har en andel i, forteller Inge Jan Thorsen.

For utfyllende informasjon, kontakt:

Inge-Jan Thorsen, adm. dir Vassbakk & Stol: 932 15 575

Vassbakk & Stol er et spesialfirma for masseforflytting, grave og sprengningsarbeider med ca. 460 entusiastiske, positivt engasjerte og dyktige medarbeidere. Selskapet er heleid av Skanska Norge AS.

Kontakt: Inge Jan Thorsen, Direktør
Kontakt: Geir Linge, Kommunikasjonssjef