Skanska Trondheim med prosjekter for 1 milliard

Pressemelding 17.03.2016 08.50 CET

I løpet av noen uker har Skanska Bygg Trondheim sikret seg fire nye byggeprosjekter med en samlet kontraktsverdi på over 1 milliard kroner. De fire prosjektene er Heimdal Videregående Skole, Torgkvartalet Kjøpesenter, Boligprosjektet Elvebredden og kontorprosjektet Dora.

Utvidelsen av Torgkvartalet kjøpesenter er på totalt 15 000 m2. Kontrakten ble signert mandag 14. mars

- Vi ser frem til å realisere fire veldig spennende prosjekter som alle sammen vil bli viktige bidrag i utviklingen av lokalmiljøene de befinner i. Vi har også gjennom godt samspill med kundene vært med i utviklingen av flere av prosjektene som fordeler seg fint mellom segmentene skole, næring og bolig som alle sammen er satsningsområder for Skanska, forteller Trond Krogstadmo, regiondirektør i Skanska Bygg Trondheim.

Heimdal Videregående Skole

Den største enkeltkontrakten er Heimdal Videregående Skole. Kontrakten med Sør-Trøndelag Fylkeskommune har en verdi på 580 millioner kroner. Prosjektet er på totalt 30 500 m2 og skolen vil når den står ferdig til skolestart i 2018 huse til sammen 1140 elever.

Torgkvartalet Kjøpesenter

Skanska har også signert kontrakt med Vennatrø Gruppen om å bygge ut Torgkvartalet Kjøpesenter i Stjørdal. Det eksisterende kjøpesenteret skal utvides nordover i tre etasjer samt parkeringskjeller. Utbyggingen er på totalt 15000 m2 hvorav P-kjelleren skal romme 150 parkeringsplasser. Kontrakten har en verdi på 215 millioner kroner, og prosjektet skal være ferdigstilt innen 1. november 2017 til Vennatrø Gruppens 75-årsjubileum.

Boligprosjektet Elvebredden

For Ranheimsfjæra Utviklingsselskap, som eies 50 % av Ranheimsfjæra AS og Skanska Norge AS, skal Skanska bygge det nye boligprosjektet Elvebredden. Det skal bygges to blokker med til sammen 47 leiligheter. Salget av boligene er godt i gang og de første beboerne kan etter planen flytte inn sommeren 2017.

Kontorprosjektet Dora

På Nyhavna i Trondheim skal Skanska bygge et nytt kontorbygg på 7400 m2 for Dora AS. Kontrakten har en verdi på 140 millioner kroner. Kontorprosjektet skal sertifiseres i henhold til Breeam Excellent og når prosjektet er ferdigstilt i november 2017 vil det huse Rambøll sin virksomhet i Trondheim.

For utfyllende informasjon:

Trond Krogstadmo, regiondirektør Bygg Trondheim, mob: 915 15 093