Skanska bygger nytt hovedkontor for Orkla

Pressemelding 29.06.2016 08.00 CET

Skanska har signert kontrakt om bygging av nytt hovedkontor for Orkla på Skøyen i Oslo. Kontrakten har en verdi på 530 MNOK og inngår i ordrereserven for andre kvartal. Skanskas kunde er Drammensveien 149 Nybygg AS, som er et heleid datterselskap av Orkla Eiendom AS.

Bilde fra kontraktssigneringen: F.V: Gjert Brun, adm. direktør Orkla Eiendom, Hans Olav Bjørk – daglig leder Constructive Development AS, Marius Tunstad – regiondirektør Skanska Bygg Oslo, Espen Wiik, styreleder Orkla Eiendom/ SVP Orkla Investments, Peter Herman Blume – prosjektsjef Skanska og Håkon Sunde – prosjektsjef Skanska.

Prosjektet består av et kontorbygg med et bruksareal på 19.500 m2 samt 1.500 m2 boliger. Kontorbygget har en bygningskropp på 7 etasjer og et tårn på 16 etasjer. I tillegg kommer en parkeringskjeller.

Prosjektet har høye miljøambisjoner og skal ved ferdigstillelse miljøsertifiseres i henhold til BREEAM NOR-Excellent. Det blir et svært energieffektiv bygg med blant annet eget solcelleanlegg på taket. Prosjektet ligger svært sentralt på Skøyen - et av Oslos viktigste knutepunkt, og det blir bygget få parkeringsplasser, men til gjengjeld minimum 630 sykkelplasser.

- Vi er veldig glad for at Orkla har gitt oss muligheten til å realisere dette spennende og fremtidsrettede prosjektet. Nærheten til knutepunktet Skøyen og de høye miljøambisjonene gjør at alt ligger til rette for at prosjektet vil gi Orkla merverdi for investeringen. Sammen skal vi sørge for at prosjektet blir en suksess, sier Camilla Krogh, konserndirektør med ansvar for byggvirksomheten i Skanska Norge.

Orklas nye hovedkontor vil romme konsernledelsen, ledelsen for Orklas fem forretningsområder og flere av Orklas norske selskaper. I tillegg til kontorer skal det også bygges lokaler for produktutvikling og prøvekjøkken.

Byggestart er oktober 2016, og næringsdelen av prosjektet skal være ferdigstilt innen oktober 2018. Boligblokken vi stå klar for innflytting noe senere i desember 2018.

Kontaktinformasjon:

Pål P. Syse, kommunikasjonsdirektør Skanska Norge AS: 98 21 00 01