Skanska spisser sin tilstedeværelse i Stavanger og selger aksjer i Jåttå Utbyggingsselskap

Pressemelding 04.07.2018 12.00 CET

Skanska Eiendomsutvikling selger sine aksjer i Jåttå Utbyggingsselskap med virkning fra 3. juli 2018. Med salget følger tilhørende utviklingsområde på Jåttå. Samtidig inngås et JV med Base for boligprosjektet på Kulimport.

Skanska Eiendomsutvikling selger sine aksjer i Jåttå Utbyggingsselskap med virkning fra 3. juli 2018. Med salget følger tilhørende utviklingsområde på Jåttå. Foto: Google Maps

Salget er en del av Skanska Eiendomsutviklings klare strategi for utvalg av geografiske områder og produktsegmenter.

– Vi har en strategi som er tydelig på hvor vi skal utvikle og bygge eiendom i blant annet Stavanger og Sandnes. Dette salget er en konsekvens av dette, og nå er vi på jakt etter mer sentrumsnære prosjekter i både Stavanger og Sandnes, sier Thorbjørn Brevik, Konserndirektør i Skanska Eiendomsutvikling.

Inngår Joint Venture med Base for tomt på Kulimport
Samtidig med salget av aksjene i Jåttå Utbyggingsselskap, inngår Skanska Eiendomsutvikling nå sammen med Base et Joint Venture for boligeiendommen på Kulimport i Stavanger.

– Vi fortsetter det gode samarbeidet vårt med Base, og har stor tro på prosjektet vi skal utvikle sammen. Her skal vi utvikle et flott boligprosjekt på den tradisjonsrike Kulimportkaien, der boligkjøperne kan bo like ved sjøkanten og med panoramautsikt mot fjorden, sier Brevik.

Administrerende direktør i Base Gruppen, Alfred Ydstebø, sier han har stor tro på prosjektet på Kulimportkaien.

– Vi ser frem til å utvikle Stavangers beste sjøtomt til et fantastisk boligprosjekt med både leiligheter av høy klasse, samt flotte rekkehus med smarte løsninger. Ved å utvikle dette sammen med Skanska og deres omfattende erfaring fra både utviklings- og entreprenørvirksomhet vil vi sikre kvalitet i alle ledd, sier Ydstebø.

Har flere prosjekter på gang
– I tillegg har vi samarbeidsavtaler på Havneparken i Sandes og høyhuset i Knud Holms gate 8 i Stavanger, og vi er på jakt etter enda flere utviklingsprosjekter. Både Stavanger og Sandes er områder vi ser et stort potensial for å utvikle gode boligprosjekter, avslutter Brevik.

For mer informasjon, kontakt:
Thorbjørn Brevik, Konserndirektør Skanska Eiendomsutvikling: 93 44 44 89
Stein Morten Lillestrøm, Regiondirektør Skanska Eiendomsutvikling: 98 21 01 99

Skanska er et av verdens ledende eiendomsutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 40 000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA.