Skanska har signert første kontrakt i den gigantiske Fornebu-utbyggingen

Pressemelding 14.01.2008 00.00 CET

Skanska har siden 2001 vært aktiv deltaker i prosessen med å utvikle Fornebulandet fra hovedflyplass til en ny bydel med boliger. Kontrakten om byggingen av det første boligfeltet er nå signert. Skanskas kunde er Fornebu Boligspar AS og kontrakten har en verdi på 365 millioner kroner.

Skanska har signert første kontrakt i den gigantiske Fornebu-utbyggingen

Boligfeltet har navnet Fornebu Hageby, og kontrakten inkluderer bygging av 158 leiligheter fordelt på syv blokker. Blokkene vil hovedsakelig bli utformet i fire til fem etasjers bygninger, beliggende mot hverandre slik at de utformer et tun. Under hvert tun vil det bli etablert parkeringskjeller. Prosjektet har et bruttoareal på ca 26 000 kvadratmeter. Prosjektet har byggestart i mars 2008, og total byggetid er stipulert til ca 27 måneder.

- Skanska har en utbyggingsavtale om bygging av hele 4800 boliger på Fornebu. Denne kontrakten er således den første av flere større kontrakter vi vil inngå med vår gode kunde og samarbeidspartner Fornebu Boligspar de neste årene. Jeg er stolt over at Skanska er den foretrukne samarbeidspartneren i dette gigantiske utbyggingsprosjektet, sier administrerende direktør Geir M. Aarstad.

Skanska Norge AS har 4600 engasjerte og dyktige medarbeidere. Vi driver entreprenørvirksomhet innen bygg og anlegg, og har vært til stede i det norske markedet siden 1906. Selskapet hadde en omsetning i 2006 på ca. 9,2 milliarder kroner.

Skanska er ett av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Konsernet har i dag 56 000 ansatte i utvalgte hjemmemarkeder i Europa, USA og Latinamerika. Omsetningen i 2006 var på 126 milliarder svenske kroner.

For mer informasjon, kontakt: Administrerende direktør Geir M. Aarstad, 93 43 88 03 Konserndirektør Tor Johs Hegna, 98 21 04 87 Kommunikasjonssjef Geir Linge, 92 25 11 25