Kontrakt signeres for ombygging av Høvik stasjon

Pressemelding 20.03.2013 14.05 CET

Skanska Norge AS og Jernbaneverket Utbygging har inngått avtale om utvidelse og ombygging av Høvik stasjon i Bærum. Kontrakten har en verdi på 282 millioner kroner og omfatter blant annet bygging av ny underbygning over 1km lengde, VA-anlegg, nye plattformer, tekniske rom og oppgradering av eksisterende vegbro.

Skisse Høvik stasjon

Det er nødvendig med ny vendekapasitet for tog vest for Oslo, og i forbindelse med ny grunnrutemodell er det valgt å bygge fem spor på Høvik stasjon. De tre midtstilte sporene skal brukes som vendespor/hensettingsspor, mens de ytterste sporene er gjennomgående spor. Langs de to gjennomgående sporene skal det bygges 220 meter lange sideplattformer.

Kontrakten går inn i ordrereserven for første kvartal 2013.

Byggestart er april 2013 og prosjektet vil være ferdigstilt 29.05.2015.

Skanska i Norge består av mange selskaper og virksomheter. De største selskapene er entreprenøren Skanska Norge AS og boligutvikleren Skanska Bolig AS.

Både Skanska Norge og Skanska Bolig er en del av det internasjonale Skanskakonsernet som er notert på Stockholm børs. Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder Grønne prosjekt. Konsernet har i dag 55.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa, USA og Latin- Amerika.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Skanska Norge AS:

Konserndirektør Region Anlegg, Ståle Rød, 98 85 14 18