Verdens største sikkerhetskampanje

Pressemelding 22.10.2012 07.30 CET

Mandag 22. oktober starter en av verdens største sikkerhetskampanjer; Skanskas globale sikkerhetsuke. På mer enn 10 000 arbeidsplasser i 18 land, vil Skanskas 53 000 ansatte og titusener med leverandører, underentreprenører og samarbeidspartnere bli involvert i aktiviteter som fokuserer på sikkerhet.

Sikkerhetsuka 2012

Dette er Skanskas åttende globale sikkerhetsuke og Sikkerhetsuka er godt etablert i organisasjonen. Det vil bli avholdt tusenvis av aktiviteter under Sikkerhetsuka 2012, på alle kontorer og prosjekter i Skanska over tre kontinenter. Dette involverer ansatte i alle deler av organisasjonen, samt underentreprenører og samarbeidspartnere.

– Vi jobber mot en nullvisjon. Ingen skal bli skadet på jobb i Skanska. Vi fokuserer derfor på sikkerhet hver eneste dag. Sikkerhetsuka er bare en uke i året, men den er et viktig tiltak i vårt arbeid med å utvikle sikkerhetskulturen både i Skanska og hos våre samarbeidspartnere videre, forteller adm. direktør i Skanska Norge, Anders Danielsson.

Skanska jobber målrettet med å redusere antallet arbeidsulykker i selskapet. Målet er å redusere 3 av 4 ulykker innen 2015. – Det er et krevende mål, men heldigvis ser vi at det hjelper å jobbe forebyggende, forteller Anders Danielsson. I 2011 innførte Skanska obligatorisk bruk av vernebriller og hansker. Siden innføringen har antall fingerskader gått ned fra 17 i 2011 til 3 i 2012. Antallet øyeskader har gått ned fra 8 i fjor til 3 i år. - Dette viser at målrettede gode tiltak fungerer, forteller Anders Danielsson.

Vil du besøke et av våre prosjekter?

Dersom din redaksjon er interessert i å besøke et av våre prosjekter i Sikkerhetsuka, kan dere kontakte kommunikasjonsavdelingen for nærmere avtale. Se detaljer under.

Skanska i Norge består av flere selskaper og virksomheter. De største selskapene er entreprenøren Skanska Norge AS og boligutvikleren Skanska Bolig AS.

Både Skanska Norge og Skanska Bolig er en del av det internasjonale Skanskakonsernet som er notert på Stockholm børs. Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder Grønne prosjekt. Konsernet har i dag 53.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa, USA og Latin- Amerika.

Kontakt: Geir Linge
Kontakt: Christopher Griffiths