Norsk kvinne blir leder av Skanska konsernets internasjonale grønne initiativ

Pressemelding 17.10.2007 00.00 CET

Det gleder oss å kunne meddele at Hanne Rønneberg, konserndirektør i Skanska Norge, går over i stillingen som direktør for miljøriktig bygging i Skanska AB. Hun vil rapportere til Johan Karlström i Skanskas øverste ledelse.

Norsk kvinne blir leder av Skanska konsernets internasjonale grønne initiativ

Når kunder forventer miljøriktige løsninger, går Skanska enda litt lenger. I et globalt grønt initiativ skal Skanska konsernet utvikle økonomisk gode og miljøriktige produkter.

Kunder er stadig mer opptatt av å finne måter å redusere energiforbruk og utslipp på, og Skanska ser derfor på det grønne initiativet som en forretningsmulighet. Både innen EU og i USA vil snart større krav til CO2 utslipp gjelde for alle nye bygg.

I Skanska konsernets Businessplan er det satt av 100 millioner SEK årlig på en miljøsatsing. Johan Karlström, også leder for Skanska konsernets samlede USA virksomhet, har stor tro på konsernets grønne initiativ.

– Som entreprenør i USA er vi vurdert til å være nummer en innen grønn bygging. Det er først og fremst takket være lokale initiativ og vår kunnskap. Nå skal vi samle all kompetanse og erfaring på dette området, forteller Karlström.

Hanne Rønneberg er sivilingeniør, har lang erfaring fra norsk byggenæring og begynte i Skanska i 1998. Hun var den første kvinnelige konserndirektøren i ledergruppen til Skanska Norge og har hatt det operative ansvaret for deler av bygg og anlegg siden 2003.

- Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven med å utvikle Skanskas globale kompetanse på miljø. Sammen med våre samarbeidspartnere kan vi bidra til miljøet og til Skanska på en positiv måte, sier Hanne Rønneberg.

Konsernsjef i Skanska Norge, Geir M. Aarstad, er meget stolt over at en i hans ledergruppe er blitt gitt en slik utfordring.

- Miljøriktig bygging og Skanskas grønne initiativ er definitivt noe som skiller oss fra våre konkurrenter og som vil styrke vår posisjon som den mest attraktive arbeidsgiveren i byggenæringen i fremtiden, sier Geir M. Aarstad.

Skanska er et av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Konsernet har i dag 54 000 ansatte i utvalgte hjemmemarkeder i Europa, USA og Latinamerika. For informasjon omhalvårsresultatet til Skanska AB, se www.skanska.com/news

Kontaktpersoner i Skanska Norge

Konsernsjef Geir M. Aarstad, tlf 93 43 88 03