Skanska bygger ny vognhall for Bybanen AS i Bergen

Pressemelding 16.05.2014 09.29 CET

Bergen, 15. mai 2014 Skanska Norge AS har signert avtale med Bybanen AS om byggingen av ny vognhall på 14 000 m2 for oppstilling av 40 bybanevogner. Kontrakten har en verdi på ca. NOK 180 millioner.

Skanska har signert ny kontrakt med Bybanen AS i Bergen.

Avtalen ble signert torsdag denne uken, etter at Skanska Norge, ved distriktskontor Bygg Bergen, leverte det beste og mest fordelaktige tilbudet i en utlyst anbudskonkurranse. Prosjektet skal betjene Bybanedriften som serviceareal, og er en del av den totale bybaneutbyggingen i Bergen. Prosjektet ligger like ved Bergen Lufthavn, Flesland, og vil ha oppstart uke 32. Planlagt ferdigstillingsdato er november 2015.

I tillegg til vognhallen, omfatter entreprisen byggingen av et tilhørende bygg som skal romme funksjoner som sanding, vasking og hjuldreiing. Prosjektet skal gjennomføres som en generalentreprise, noe som inkluderer både bygningsmessige og bygningstekniske arbeider.

Vil videreføre det gode samarbeidet med Bybanen AS
- Bybanen er et kollektivtilbud av stor samfunnsmessig betydning for bergenserne, og vi er stolte over å få ta del i et prosjekt som direkte påvirker service og drift.  Vårt tidligere samarbeid med Bybanen AS har vært meget positivt, og vi ser frem til å videreføre dette, sier Jostein Fjærestad, regiondirektør for Bygg Bergen i Skanska.

Skanska Norge har tidligere inngått kontrakt med Bybanen AS om en entreprise som omfatter byggingen av et verksted/ depot på ca. 10 000 m2. Disse arbeidene er under full produksjon.

Kontaktpersoner i Skanska:
Jostein Fjærestad, regiondirektør Skanska Bygg Bergen, mobil: 46 62 05 57
Håvard Tjore, prosjektleder i Skanska Bygg Bergen, mobil: 934 44 467

Skanska i Norge består av mange selskaper og virksomheter. De største selskapene er entreprenøren Skanska Norge AS og boligutvikleren Skanska Bolig AS.
Skanska i Norge er en del av det internasjonale Skanskakonsernet og er ett av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, utvikling av boliger og utvikling av prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Selskapet er notert på Stockholm børs. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder miljøriktige prosjekt. Konsernet har i dag 57 000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa, USA og Latin- Amerika