Ståle Rød blir ny styreleder i Powerhouse

Pressemelding 02.04.2014 12.05 CET

Powerhouse er et samarbeid om plusshus. Samarbeidet ble grunnlagt i 2011, og består av partnerne Entra Eiendom, Skanska, Snøhetta, ZERO, Hydro, Sapa og Asplan Viak.

Ståle Rød er valgt til ny styreleder i Powerhouse-samarbeidet.

Ståle Rød, administrerende direktør i Skanska Norge, er valgt til ny styreleder i Powerhouse med virkning fra 1. april 2014. Klaus- Anders Nysteen, administrerende direktør i Entra Eiendom, er valgt som nestleder. Øvrige medlemmer av styret er Øyvind Mork (Asplan Viak), Marius Holm (Zero), Tonje Frydenlund (Snøhetta) og Erika Ahlqvist (Sapa).

BREEAM-NOR Outstanding
I mars i år ferdigstilte Powerhouse-samarbeidet næringsbygget Powerhouse Kjørbo, som ligger i Sandvika utenfor Oslo. Et kontorbygg fra 80-tallet ble forvandlet til Norges første energirehabiliterte plusshus. Med dette prosjektet har Powerhouse-samarbeidet vist at det er mulig å bygge plusshus – ikke bare i sydlige strøk – men også i kalde Norge. Prosjektet er det første rehabiliteringsprosjektet i Norge som har mottatt miljøklassifiseringen BREEAM-NOR Outstanding for designfasen.

Plusshus er et bygg som gjennom driftsfasen genererer mer energi enn det som ble brukt til produksjon av byggevarer, oppføring, drift og avhending av bygget. Dermed går bygget fra å være en del av energiproblemet, til å bli en del av energiløsningen.