Johan Karlström blir ny konsernsjef i Skanska

Pressemelding 07.02.2008 00.00 CET

Styret i Skanska AB har utnevnt Johan Karlström til ny konsernsjef i Skanska AB. Han etterfølger Stu Graham, som tidligere har meddelt styret at han vil gå av i løpet av 2008.

Johan Karlström blir ny konsernsjef i Skanska

Johan Karlström vil tiltre sin nye stilling 3. april i forbindelse med Skanskas generalforsamling.

- Det er med glede vi nå kan presentere Skanskas nye konsernsjef. Styret har identifisert sterke interne kandidater, men vi valgte likevel å gjennomføre en grundig ekstern og intern utvelgesesprosess, for å forsikre oss om at vi rekrutterte den best kvalifiserte lederen for selskapet, forteller styreleder i Skanska AB, Sverker Martin-Löf.

- Skanskas lønnsomhet og finansielle styrke er betydelig forbedret under Stuart Grahams ledelse, og Skanska står i dag sterkere enn noen gang. Styret har letet etter en etterfølger med like sterke egenskaper – en person som kan fremvise solide resultater, gode verdier og sterke lederegenskaper. Johan Karlström oppfyller alle disse kravene, og han har dessuten lang fartstid både i Skanska og i bransjen, sier Sverker Martin-Löf

Johan Karlström er 51 år og er utdannet sivilingeniør. Han har hatt en rekke ulike stillinger innen Skanska, og siden 2001 har han vært medlem av konserneldelsen. Den siste tiden har han vært ansvarlig for den amerikanske virksomheten samt Skanskas nye miljøinitiativ Green construction.

- Min nye rolle blir en spennende utfordring og jeg ser frem mot å arbeide mot målene vi har satt oss for de kommende årene. Vi har et bra utgangspunkt takket være våre sterke verdier, målrettede strategi og målbevisste medarbeidere over hele verden. Jeg ser også store muligheter for Skanska gjennom den økte interessen for miljøriktige løsninger, sier Johan Karlström, Skanskas kommende konsernsjef.

Stu Graham kommer til å fortsette sitt arbeid i Skanska som styreleder for den amerikanske virksomheten, samt rådgiver for Skanskas nye konsernsjef og Skanskas styre.

Bilder og ytterligere informasjon om Johan Karlström er tillgjengelig på www.skanska.com/newceo.