Skanska får bygge for Posten

Pressemelding 01.12.2006 00.00 CET

Entrepenørselskapet Skanska har fått anbudet på første byggefase av Postens nye Østlandsterminal på Robsrud i Lørenskog.

Skanska får bygge for Posten

Avtalen mellom Skanska og Posten omfatter grunnarbeider, et råbygg på 70 000 kvm, og vei på Robsrud. Forberedende arbeid begynner i januar og oppstart på tomtearbeidet blir i april 2007. Første byggefase skal være avsluttet i september 2008.

Kontrakten har en verdi på ca. 570 millioner kroner.

-Vi er godt fornøyd med valget og har i Skanska fått en samarbeidspartner som vi har tillit til skal klare å gjennomføre et så stort og komplekst prosjekt, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten.

Posten skal bygge ny Østlandsterminal på Robsrud i Lørenskog kommune som skal stå ferdig på slutten av 2009 for innflytting på nyåret i 2010. Postterminalen skal erstatte dagens brevsenter i Biskop Gunnerusgate 14 (lavblokka) i Oslo sentrum. Over halvparten av all brevpost i Norge (ca 3 mill sendinger) sorteres daglig ved denne postterminalen. Dagens brevsenter, som har vært i drift siden 1976, tilfredsstiller ikke lenger de krav som stilles til en moderne postterminal, og trafikksituasjonen midt i Oslo sentrum skaper problemer.

- Skanska er veldig fornøyd med dette oppdraget for Posten. Dette er en type oppdrag som passer godt til vår kjernekompetanse og kapasitet, sier administrerende direktør i Skanska Norge, Geir Magne Aarstad

Kontaktpersoner: Eva Bratholm, pressesjef Posten Norge, 97 00 24 68 Geir Magne Aarstad, adm.dir Skanska Norge, 93 43 88 03 Ola By, konserndirektør Skanska Norge, 92 85 15 20