Petter Eiken - ny administrerende direktør i Skanska Norge

Pressemelding 11.09.2009 08.35 CET

Petter Eiken (54) tar over som ny administrerende direktør i Skanska Norge. Han kommer fra stillingen som konserndirektør i det internasjonale Skanska-konsernet, hvor han har hatt ansvar for Skanskas entreprenørvirksomhet i hele Norden. Eiken har de siste to månedene vikariert i stillingen.

Petter Eiken

– Jeg har hatt noen spennende år i konsernledelsen, men 5 år med pendling til Stockholm er nok. Jeg har selv tatt initiativet til denne løsningen, og jeg gleder meg til å ta fatt på de utfordringene som ligger foran oss i Norge, forteller Petter Eiken.

Han tar over etter Geir Aarstad, som for to måneder siden valgte å fortsette karrieren utenfor Skanska. Eiken kjenner selskapet han nå tar over meget godt. Han var administrerende direktør i selskapet fra 2001 til 2004, og fra 2004 til i dag har han vært styreleder. Eiken er i tillegg styreleder for det nasjonale Byggekostnadsprogrammet.

- Petter har gjort en utmerket jobb i Skanskas konsernledelse, og jeg er sikker på at han er rett person til å utvikle Skanska Norge videre, forteller Johan Karlström, konsernsjef i Skanska AB.

Som konserndirektør i Skanska AB hadde Petter Eiken ansvar for 20 000 ansatte og en omsetning på rundt 50 milliarder kroner. Som leder av Skanska Norge får han nå ansvaret for 4000 ansatte fordelt på 500 pågående prosjekter. I 2008 hadde selskapet en omsetning på 11,4 milliarder kroner og et resultat før skatt på 561 millioner kroner.

- Det er godt å være tilbake i Skanska Norge. Dette er for meg drømmejobben. Det er nok av utfordringer å ta tak i. Finanskrisen har rammet byggenæringen hardt, og krisen er ikke over. Vi skal imidlertid ta med oss at det er tendenser til at markedet snur innen flere segmenter. Skanska Norge har vært gjennom et tøft år, men selskapet er nå nyvasket og klart til å møte utfordringene som ligger foran oss, forteller Petter Eiken.

Kontakt: Geir Linge, Kommunikasjonssjef