Skanska kjøper solid ingeniør- og entreprenørselskap

Pressemelding 21.03.2011 10.00 CET

Som et ledd i Skanskas vekststrategi, som blant annet innebærer å styrke lokal anleggsvirksomhet i de største byene, kjøper selskapet det Vestfold- og Oslo-baserte ingeniør- og entreprenørselskapet Marthinsen & Duvholt AS, med cirka 100 dyktige og engasjerte medarbeidere.

M & D: Kenneth Thorstensen (daglig leder) Frank Duvholt (Styremedlem) Svein Håkon Marthinsen (styreleder) Skanska Norge: Lars Olav Solbakken (konserndirektør) Anne Mürer (regiondirektør City Builder Oslo)

Unik maskinentreprenør
Skanska kjøper 75 prosent av aksjene i Marthinsen & Duvholt AS, med opsjon på de resterende 25 prosentene. Selskapet er basert i Oslo og i Vestfold, hvor de er et godt etablert ingeniør- og entreprenørselskap. Marthinsen & Duvholt AS er en sterk aktør innefor sitt segment som hovedsakelig er vei-, vann- og avløpsanlegg samt større tomteutbygginger og jernbane. Den årlige omsetningen på cirka 300 mill fordeler seg likt på virksomhetsområdene i Oslo og Vestfold.

- Dette oppkjøpet styrker Skanska ytterligere gjennom å tilføre oss viktig kompetanse og ressurser. Marthinsen & Duvholt er et unikt selskap med solid maskinentreprenør- og ingeniørkompetanse, noe som blir spesielt viktig i vår planlagte satsing i Oslo og omegn, samt i videreutviklingen av vår virksomhet i Vestfold. Da vi valgte å kontakte Marthinsen & Duvholt AS var det viktig for oss, i tillegg til at vi hadde en sammenfallende vekststrategi, at vi kjente dem godt og visste hva de stod for gjennom en rekke tidligere samarbeidsprosjekter, blant annet på Holmentreprisen i Vestfold. Jeg er veldig glad for å kunne ønske alle medarbeiderne velkommen på laget, sier administrerende direktør i Skanska Norge AS, Petter Eiken.

Beholder navnet
De tidligere hovedaksjonærene, Svein Håkon Marthinsen (60%) og Frank Duvholt (40%) selger seg ned til 12,5 prosent hver. De ser frem til et fortsatt godt samarbeid, og til å bidra til Skanskas planlagte vekst i anleggsmarkedet.

- Vi er veldig fornøyde med å få Skanska som ny hovedaksjonær i selskapet. Det var viktig for oss at Skanska representerer de verdiene og vekstambisjoner som Marthinsen & Duvholt har. Jeg er sikker på at dette er en god løsning og at vi vil bite godt fra oss i anleggsmarkedet i årene som kommer, sier styreleder i Marthinsen & Duvholt, Svein Håkon Marthinsen.

Marthinsen & Duvholt AS vil operere som et selvstendig selskap i bransjen og beholde navnet. Martinsen & Duvholt blir en viktig brikke i satsingen på byutviklingen i Oslo, på samme tid som at det satses på fortsatt vekst i de områdene selskapet allerede er til stede i Vestfold.

- Gjennom hele organisasjon har Marthinsen & Duvholt mange kompetente, og operasjonelt effektive medarbeidere, med kommersielt fokus. Vi har mye å lære av denne organisasjonen, samtidig som de blir tilført kompetanse fra det globale Skanska. Vi gleder oss, sier Petter Eiken.

Overtagelsen skjer i løpet av april etter godkjennelse fra konkurransemyndighetene.