c

En bit av Oslo ankommer sjøveien

Pressemelding 23.09.2008 12.25 CET

I en tørrdokk i Fredrikstad er 45 000 m3 med betong og 13000 tonn med armering blitt omgjort til en ny stor bit av Oslo. Der har Skanska bygget et parkeringshus som vil utgjøre en betydelig del av tomtearealet på Tjuvholmen. Mandag 22. september ble den første av flere enorme betongkonstruksjoner slept ut av den trange Vesterelven i Fredrikstad og videre inn Oslofjorden til Tjuvholmen, hvor de vil utgjøre 21 000 m2 tomt med beste beliggenhet. I dag ca kl 14.00 ankommer det første gigantiske elementet Tjuvholmen.

En bit av Oslo ankommer sjøveien

Mindre pene parkeringshus beslaglegger store arealer. Med dette unike prosjektet gjør Skanska parkeringshuset usynlig. Vi senker det ned under fjorden, og på taket av undervannsparkeringen får Oslo titusener av nye verdifulle kvadratmeter til boliger og kontorer.

Store dimensjoner Det er enorme betongkonstruksjoner som skal fraktes sjøveien mellom Fredrikstad og Oslo. Archimedes lov gjør at de store betongkassene vil flyte: Når et legeme nedsenkes i væske, mister det vekt tilsvarende vekten av den fortrengte væsken. Derfor flyter parkeringshuset.

Totalt i prosjektet er det brukt omkring 45 000 m3 med betong og 13 000 tonn med armering. Sluttresultatet er 30 000 kvadratmeter parkeringshus. Dette tilsvarer 3, 7 fotballbaner i areal. Det vil bli plass til 600 biler i parkeringshuset.

Nyskapende og unikt – aldri tidligere gjort i Norden Det er totalt tre ”kasser” som bygges på Jotnes lokaler ved gamle Fredrikstad Mekaniske Verksted. Det har aldri tidligere blitt bygget et parkeringshus på tilsvarende måte. Skanska utnytter kjent teknologi til ny anvendelse på en unik måte. Prosjektet bygger på erfaringer Skanska har gjort i forbindelse med den pågående byggingen av senketunnelen i Bjørvika og marine betongkonstruksjoner vi har bygget tidligere. Rundt 180 personer har på det meste jobbet med å bygge parkeringshuset. Alt er bygd med håndkraft; ingenting er prefabrikert. Arbeiderne fra Skanska har bygget forskaling og bundet jern før spesialprodusert betong er fylt i de gigantiske støpeformene. De tre betongelementene ser ut som store badekar eller kasser. Veggene i kassene er 50 cm tykke. Betongen som er brukt er prosjektert til å vare i 300 år.

Spektakulært Det var et spektakulært syn når det første elementet på 85 x 39 meter ble trukket ut av dokka og navigert ned gjennom Vesterelven i Fredrikstad. På lørdag slepes den andre betongkonstruksjonen på 155 x 24 meter. Betongkassene vil stikke 6,5 meter under slepet. På det grunneste stedet i Vesterelven er det bare 7,5 meter dypt. Til sammenligning er Oslo Plaza 117 meter høyt.

21 000 kvm tomt med beste beliggenhet – ny bydel Taket på parkeringshuset og utfyllende kaidekker gir et nytt 21 000 kvm tomteområde, ved fjorden midt i Oslo by. Området Tjuvholmen vil utgjøre et nytt

Informasjon til redaksjonen Slepet går fra Fredrikstad mandag 22. september, og er fremme på Tjuvholmenprosjektet tirsdag 23. september ca kl 14.00.

Skanska kan tilby flyfoto fra helikopter fra slepet ut av Fredrikstad.

Kontaktpersoner: Kommunikasjonsrådgiver Annett Aamodt, tlf 92 25 10 10 Prosjektleder Dag Kjell Søyland, tlf 93 44 45 23