Anders Danielsson blir ny administrerende direktør i Skanska Norge

Pressemelding 20.03.2012 08.30 CET

Anders Danielsson har blitt utnevnt til administrerende direktør i Skanska Norge. Han tar over etter Petter Eiken.

Anders Danielsson - ny leder i Skanska Norge

Anders Danielsson tiltrer sin nye stilling 2. april i år. Han har vært i Skanska i 21 år, og har de siste tre og et halvt årene vært administrerende direktør i Skanska Sverige.

- Anders har lang erfaring fra å lede store organisasjoner, og kan vise til særdeles gode resultater i forhold til å utvikle lønnsomme virksomheter. Han har gode verdier, en solid evne til å forbedre prosesser og er flink til å utvikle talenter. Dette gjør at jeg er trygg på at han har det som skal til for å fullføre den nødvendige snuoperasjonen i den norske virksomheten, samt lede selskapet videre inn i fremtiden, uttaler Claes Larsson, konserndirektør i Skanska AB og styreleder i Skanska Norge.

Petter Eiken blir sittende som leder i Skanska Norge frem til 2. april. Han vil bistå sin etterfølger frem til 30. september, men da forlater han selskapet etter en lang og innholdsrik karriere. I tillegg til å lede Skanska Norge i to perioder (2001-2004 og 2009-2012) var han en del av konsernledelsen i Skanska AB i fem år.

- Petter har hatt en sentral rolle i utviklingen av Skanskas virksomhet i Norge. Under hans ledelse har Skanska tatt posisjonen som bransjeledende innen sikkerhet og forretningsetikk. De årene han satt i konsernledelsen bidro han sterkt til å utvikle samspillet mellom de nordiske forretningsenhetene. Jeg vil benytte anledningen til å takke for innsatsen og ønsker han lykke til videre, sier Claes Larsson.

Skanska i Norge består av mange selskaper og virksomheter. De største selskapene er entreprenøren Skanska Norge AS og boligutvikleren Skanska Bolig AS.

Både Skanska Norge og Skanska Bolig er en del av det internasjonale Skanska-konsernet som er notert på Stockholm børs. Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder Grønne prosjekt. Konsernet har i dag 49.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa, USA og Latin- Amerika.

Skanska Norge har ca 4200 ansatte og omsatte for 11 milliarder kroner i 2011.

Kontakt: Edvard Lind, Head of Media Relations