Skanska utvider Oslo Lufthavn Gardermoen

Pressemelding 14.03.2011 15.54 CET

Skanska har inngått kontrakt med Oslo Lufthavn AS om utvidelser til en verdi av 690 millioner kroner. Kontrakten inkluderes i Skanskas ordrereserve for første kvartal 2011.

Kontrakten omfatter bygging av taksebaner, betongbassenger for oppsamling av forurenset overflatevann, banestasjon, asfaltarbeider, samt omfattende arbeid med grøfter, rør og kummer.

- Jeg er glad for at vi er valgt til å utføre en betydelig kontrakt som denne, og vil takke Oslo Lufthavn AS og deres eier Avinor AS for tilliten. Det er en stor utfordring å bygge på en flyplass i full drift, men vi tror at vår kunnskap og våre holdninger til sikkerhet vil vise at vi er tilliten verdig, sier Petter Eiken, administrerende direktør i Skanska Norge.

Prosjektet vil bli gjennomført i hovedentreprise. Arbeidene vil foregå på en fullt operativ flyplass, og på det meste vil 200 personer være sysselsatt på prosjektet.

Byggestart er satt til april 2011 og prosjektet skal være ferdigstilt 1. oktober 2013.

Skanska i Norge består av mange selskaper og virksomheter. De største selskapene er entreprenøren Skanska Norge AS og boligutvikleren Skanska Bolig AS.

Både Skanska Norge og Skanska Bolig er en del av det internasjonale Skanskakonsernet som er notert på Stockholm børs. Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder Grønne prosjekt. Konsernet har i dag 49.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa, USA og Latin- Amerika.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Administrerende direktør Petter Eiken, 40 00 64 00

Kommunikasjonssjef, Annett Aamodt, 92 25 10 10