c

UUT21 - Nye Ulriken tunnel

Tilleggsinformasjon

På Arna siden ble det bygget ny portal, og sprengt tunnel de første 800 meterne med 2 til 3 spor i bredden. Her ble det sprengt ut 2 diagonaltunneler, slik at man kan skifte togene over mellom ny og gammel tunnel ved behov. Hoveddelen av den nye tunnelen ble drevet med TunnelBoreMaskin (TBM). Maskinen Ulrikke ble brukt til å bore 6,9 km. med tunnel for enkeltspor gjennom byfjellet Ulriken og frem til Fløen på Bergensiden. Her ble det bygget en ny betongportal, og en ny 70 meter lang betongbro for å lede togene videre til innkjøringen mot Bergen stasjon.

Mellom ny og gammel tunnel er det sprengt ut 16 tverrpassasjer, for bruk til rømning i nødsituasjon. I tillegg er det i 9 av de 16 tverrpassasjene sprengt ut en nisje for å huse et teknisk bygg med bl.annet høyspentrom for transformator.

Alle tunneler og bergrom er vann og frostsikret. Det er totalt utført om lag 168 000 m2 med armert og brannsikret PE-membran, og en liten andel på 2 000 m2 ble utført med Giertsen tunnelduk.

Søk etter et prosjekt

Antall prosjekter

loading